Övre Ransarån 7-10/7

Röjde lite i lägenheten men hade betalat för städningen. In till Marsfjällshandlaren och köpa det sista samt få lite input om sträcka B av Mats. Det positiva är att igår kom en fiskare ner därifrån och han hade fått 14 öringar över kilot, på torrfluga! Det negativa är att ån är 0,5 meter högre än normalt! Vi blev påvisade några ”hotspots” och begav oss till Klimpfjäll för ta helikopter till ån. Efter en kort flygtur på knappt 15 minuter sattes vi ned vid Heden. Eldstad och bänk men det vindskydd som var uppsatt var utslitet och söndertrasat av väder och vind. Vi tog ner presseningen och satte fast min tarp. Sen letade jag och Lennart reda på en lämplig plats för våra Amoker och vi fann några med utsikt över vattnet.

Vi intog en sill lunch med färskpotatis innan vi gav oss av åt olika håll. Jag gick uppströms, beväpnad med 2 spön varav ett med wolly bugger. Det blåser tyvärr kraftigt och under ca.4 timmar såg jag inte ett vak. Kastade mest med streamer men inte en dragning så nu är jag tillbaka vid lägret och ligger i hängmattan med en öl och tänkte ta en vilostund. Peter kom och väckte mig vid 18-tiden och han hade fått en kilos öring på Montana nymf. Lennart hade hittat ett ställe med lä och fått en halvkilos på torrt. Sen blev det mat dryck innan vi gav oss ut igen, jag ensam nedströms.

Peter & Lennart

Jag började med att testa mus flugan men gick över på streamer till slut. Det är jobbigt när man inte är van med det fisket och svårt att kasta. Men till slut högg det i ett lugnare parti i en fors och en fet öring på 1,2 som mätte endast 48cm! Skönt att få resultat för slitet till slut. 

Jag körde på till midnatt och grabbarna sov redan när jag kom till lägret.

Dag 2. Efter en blåsig natt med ojämn sömn blev det gröt frukost. Mindre vind och ibland spegelblank yta men sländor och vak lyser med sin frånvaro. Varit uppströms före lunch och blindfiskat samt kört lite streamer men ingen känning i spöt. Vattnet sjunker iaf och det är en liten tröst men vi skulle behöva lite sol, temperaturen i ån ligger på +8 bara och det är baetis eller bäcksländor som mäktar med att kläcka. Kämpade hela dagen och mestadels med streamer men inte ett påslag! Gick ända till Holmselet men inget vak. Åt pasta med pesto, bacon, grädde och kantareller till lunch och bullens till middag. Då lade sig vinden och för första gången såg vi flera vakande fiskar. Jag och Lennart som kommit ur alla fiske kläder fick bråttom med att hoppa i dom igen. Men vi kammade noll och satt uppe vid elden till midnatt och drack gott och samtalade.

Dag 3. Efter en underbar nattsömn vaknar vi till vindstilla och lite sol, med öring som vakar! Det blev en underbar dag med stor fisk som vakade utanför tältplatsen. Kläcker sländor, storlek 18-14 och jag får en 30cm öring innan jag drar bom på 6 stycken. Sen får jag en på 7 hg och en på 1,1

2 till på 1,2 respektive 1,3 innan vinden kommer och förstör, så vi äter öring filé med färskpotatis och laddar för sista kvällens fiske.

Tyvärr kom det som vanligt en Nordan och hälsade på och han tog med sig fiskarna ner i djupet. Vi nötte på en stund men beslutade oss packa ihop spön och njuta en stund vid brasan ist. Sista dagen räddade denna resa trots allt, och de som kommer efter är bara att gratulera!

Lämna en kommentar