Nu vevar jag in…

Börjar bli kylslaget ute nu trots plusgrader men allt har sitt slut och så denna säsong! Lång och givande har den varit och jag har fått 30 dagar i rinnande vatten och över 15 i sjö….hur hinner jag med? 😊 Måste bara ut när läge finns och det betalade sig verkligen i år!! Innan vulgatan vecklar ut sina vingar är jag där, så tidigt som i slutet av april men oftast utan att fiska, bara gå och spana samt koka kaffe och lyssna på naturen. 25/5 fick jag min första prickiga på en vasslända

1,7 kg och en bit över 50 förstås

och därefter bara flöt det på med en enorm avslutning, på 2 dagar landar jag 5 öringar mellan 53-59 cm samt mister ett par!

53 cm 1,5kg
59 cm 1,9kg

Jag är uppe i 8 öringar över kilot när säsongen i strömmande vatten ska börja och vem fiskar inte avslappnande då?!! 😁 Älvdalen var det lite trögare i den här säsongen men det får vi skylla värmen på iaf när det skulle vara som bäst. Men jag lyckades med konststycket att på en riktigt varm dag kroka en rejäl tjockis på 1,2 i solskenet!

Tagen på en oliv Dyret i juni

I juli fick jag chansen att följa med till Storån och prova de berömda håarna men fisket var otroligt trögt och det visade sig vara ett mer utpräglat sjöfiske, de strömmande partier som fanns var korta. En vacker miljö var det men om det blir någon retur är tveksamt! Fick känna på knät rejält med vandringen dit och det slutade med helikopter tillbaka till Grövelsjön.

Storån

Hemma var det bara att packa om för fjäll äventyr i Saxnäs. Förälskad är det lätt att bli när man får uppleva och tillbringa några dagar runt Övre Fiskonbäcken, orörd natur,vackra vyer och ett kristallklart vatten med varierande sträckor ♥️

Lennart håvar en öring
Peter fiskar i ”akvariet”

Nu hade vi tyvärr inte optimala förutsättningar med kallt väder och lite kläckningar men det blev en hel fisk ändå och snittvikten låg på ca.8 hg. Hit ska jag definitivt igen och om inte nästa år så året därpå!

Mat vid lägret med guiden Mattias och Uffe, Peter, Lennart

Sen väntade 3 dagar i Nedre Ransarån och denna gång med normal vatten tappning från dammen, alltså 5 kubik vilket innebar att det var lätt att komma till på de flesta ställen och att det gick att ta sig över på det nedre selet. Vi upplevde blandat väder med blåst,regn och temperatur runt 10 grader fast det var i juli! Men stundtals väldigt aktiv fisk men selektiv på små baetis lr fjädermygg men visst fångade Dyret en och annan öring ändå 😁

Sent en eftermiddag kommer Lennart tillbaka efter fiske i kanalen och kan efter att ha hållit på sig ett tag till slut klämma ur sig att han fick en fin öring på min lilla slända #18

Lennart & 2,2kg torrflugeöring

och vilken best!!! Det blev cigarr och jubel, vilken bragd på den lilla kroken och 0,15 spets 😊 En månad senare i slutet av augusti är jag och Lennart tillbaka och fiskar Nedre Ransarån i 5 dygn med både bu och bä som resultat! Mest roligt var att få öring i mörkret på mus flugan #2 , vilka påslag!!! Många missade krokningar men jag fick en riktig tjockis på 1,9 kg

Annars var det 10 kubik de första dagarna för att på slutet närma sig 30!!! Vilket gjorde fisket svårt och fisken säkerligen orolig men vi njöt till fullo och provade även på fisket i Kultsjöån och fick se att det även där finns potential!

Välförtjänt cigarr vid Ransarån
En av få vackra dagar

Sommaren i Saxnäs har lärt mig att inte förringa Wolly Bugger när det är dåligt med insekter och vakande fisk! Något som jag tar med mig till nästa säsong, släppa sargen och vidga vyerna från att enbart tjata med torrfluga 😜 Den 27 oktober gjorde jag min sista tur till strömmande vatten och det är nog rekord för mig så nu känner jag att det är dags att gå i ide. Planeringen för nästa år är redan igång med 5 dagars fiske i Övre Ransarån och 3 i Nedre, vad som sen sker står skrivet i stjärnorna!? Jag är för tillfället arbetsbefriad t.o.m november nästa år och dyker inte något jobb upp så återfinns jag säkerligen vid ett rinnande vatten norrut nästa sommar 😁

2 tankar om “Nu vevar jag in…

  1. Härliga bilder Bäckis! Ja vilken säsong du haft. Blir svår att slå nästa år. Jag kan känna lika dant även om jag inte var i närheten av din. När jag ser din tillbakablick blir jag var i hjärtat. Livskvalitet. Vi får se vad vi hittar på för spännande nästa år förutom Ransarån./ Tack för din vänskap!!

Lämna en kommentar