Älvdalen 26-27/6

Jävla värme och hålla i sig 😫 men på grund av botten tappningen i Åsen och en nivå på 40 kubik så håller älven trots allt 15-16 grader ovan Karlsarvet. Jag och Göran anlände vid 16 tiden och en salig blandning av dagsländor gled fram på ytan, där baetis dominerade så klart! Byvind som gjorde att man fick passa på när det mojnar och petig fisk så klart. Fick några mindre öringar

på baetis imitation  innan jag hittade en fisk som gjorde små nätta vak och ratade mina flugor!? Fick en impuls och satte på en oliv Dyret #14 (allen krok) och visst tog den på första utlägget!! Först trodde jag inte att den var så stor men jag bedrog mig!! Stark och stridig, jag fick verkligen kämpa med mitt Helios2 #4 8,6″ och när den äntligen låg i håven mätte den 48coch vägde 1,2kg 😀 en riktigt tjock och vacker öring!

Men min krok var nära att ge med sig än en gång 😫

Dyret på Allen #14

Nu blev det till att slå sig ner, koka kaffe och ta en whisky och njuta i fulla drag. Fram mot 20 började det dyka upp nattsländor och jag hittade en strömkant som innehöll otroligt mycket fisk men jag tappade de flesta i krokningen…. hade en liten #18 nattis på och fick inte fast den men vilken stund vi hade i drygt en timme. Sen fiskades det fram till ca 02:30 och nog såg jag vak men det var svårt att få dom att stiga och ljuset var konstigt så man fick inte mycket hjälp av spegeln till att se flugan.

Efter cirka 5 timmars sömn var det dags igen men nu var vinden hårdare i längre perioder och det var mer harr i farten än förut och stundtals väldigt svårflörtad! Men de fiskar vi fick visade en väldigt bra kondition och det är ett bevis på att vattnet håller en bra temperatur än! Mycket folk stundtals på populära ställen men det fanns långa sträckor utan någon fiskare oxå. Nu hoppas man verkligen att den värsta värmen försvinner och att det kommer lite nederbörd så kan nog det här bra fisket i Älvdalen hålla i sig ett par veckor.

Lämna en kommentar