28-29/5 tjärnen

Det är inte bara ögonen som gäller när man fiskar fluga alla sinnen ska vara på! Igår när jag kom gick till samma ställe där jag senast fick fisk. Med min vulgata kläckare fortfarande på och med lätt motvind (NV) la jag ut den samtidigt som jag spanade mot den spegelblanka viken i änden av tjärnen. Plötsligt hördes ett plask och instinktivt höjde jag spöet och den satt!! Den kom som ett skott i ett hopp, lite mindre öring den här gången men betydligt stridigare! Jag fick fullt upp medans den för kors och tvärs men till slut kunde jag ta den med håven 🙂 45 cm och kilot

Sen såg jag mest fisk utom räckhåll förutom när jag vadade ut på andra sidan och öring gick på grunt vatten och sippade vassländor, men troligen skrämde jag den med min stora fluga 😂 på vägen tillbaka såg jag vulgata som svärmade bland träden men när inget hänt klockan 20 gick jag över till sjön och fick syn på fisk som vakade lite överallt men alla utom räckhåll 😳 höll ut 22:30 och det var en riktigt fin kväll med vakande öring i solnedgången!

Fredagen blev närapå likadan med några få vak nära land. Mycket vassländor och de vulgata som kläckte gjorde det mot på sjön. När vi bestämde oss för att gå till sjön ist och passerade den grunda viken gick en öring på 3dm djupt vatten och sörplade i sig vasslända! Göran skulle göra ett försök och efter att äntligen fått ut flugan i position inväntar vi spänt, jag hade sett den glida omkring och uppskattningsvis var den runt kilo. Ett vak ca 1 meter från flugan som vi inte såg, nästa vak i närheten. Trodde vi men den tog tydligen för Göran tyckte tafsen rörde sig och sen försvann den 😢 Spanade en stund vid sjön och nu börjar det komma vulgata så snart är dt nog race, med ledigt nästa vecka så är det ju passande 😁

Lämna en kommentar