23/5 Första prickiga!

Ibland faller allt på plats trots att man inte har någon större förhoppning. Regn med inslag av åska, vind från SO visade prognosen men med ett frö av att detta kunde bli bra ändå när Vassländan liksom baetis är en skitväders slända! Jag gick ner till D som i den sydliga änden var någorlunda skyddad, såg direkt i viken till höger om mig en massa sländor på ytan! Sakta kom dom drivande runt udden och in i nästa vik, tusentals säkerligen!!!

Leptophlebia marginata

Vilket matförråd tänkte jag, här är det ju bara att glida in för öringen och simma omkring och svälja….men inget hände??!! Jag beslöt mig för en promenad till G men väl där låg vinden på, men det fanns även sländor här. Gick tillbaka för att kolla ett annat ställe men lika där, ingen aktivitet! Nu var jag nära att packa ihop och åka hem men bestämde mig för att gå ut på en udde och till vänster om mig var en spegelblank vik och plötsligt såg jag en ring på ytan, sen en till!!! Jag lokaliserade 3-4 öringar som i sakta mak gled omkring och ömsom åt sländor samt kläckande nymfer!!! Vada var uteslutet, det var relativt grunt med samma vanliga mjuka botten, men det fanns ställen att göra bakkast på mellan träden. Några flugor fick förstås stryka på foten i ivern. Fisken ratade det mesta jag erbjöd och efter 3 timmar var det nära att jag gav upp! Hade en fisk som återkommer till samma plats hela tiden och tar fullt utvecklade sländor så ett sista försök med en cdc No hackel slända #16 med brun quill kropp och när den till slut tar min slända (jag sitter för övrigt 3m från kanten för att inte synas) märker jag att jag underskattat storleken!!! Träd och grenar på botten gör att jag måste ta den hårt och bestämt, hålla upp den vid ytan och undvika…….fan nu gick den fast vid en gren!!! Släpper lite på trycket och den lossnar med en pinne på släp 🙂 Sällan har jag varit så bestämd i min drillning av fisk och plötsligt ligger den i håven och min 0,16 tafs höll men kroken har börjat räta sig!!! Pust, höga kanter från vattnet gör att mätning var omöjligt så jag vägde den i min McLean håv och den visade 1,7kg !!!! Vilken känsla att få denna unika naturliga öring och den var ju inte ensam så imorgon är jag på plats igen, regn lr inte 😉

Lämna en kommentar