Malungsfors 13/10

Man vill ju tänja på säsongen så länge som möjligt 😉 Prognosen inför söndagen visade på en underbar höstdag och vi började planera för en tur till Mora lr Älvdalen men efter ett samtal till Fortum och info om att tappningen vid Åsen skulle ligga runt 85 kbm fick vi tänka om. Thomas föreslog då Malungsfors , så han kollade läget och fick lite information om vattennivån vilken låg på 52 kbm i Lima. Han har ju fiskat där tidigare , Peter likaså men jag och Rasmus var båda noviser och då det var bättre förutsättningar där bestämmer vi oss för en dagstur. Det blev en frostig avfärd med skrapning av bilrutan och temperaturen låg runt nollan när vi kom fram till älven , så de första timmarnas fiske var ganska kylslagna. Vi fiskade utanför slogboden ovanför skjutbanan fram till lunch och jag vadade ganska långt för att nå det snabbare vattnet där älven är lite djupare ! Från land och en bit ut är det lite halkigt på stenarna (vadningen är knepigare än i Älvdalen med lite större sten) men sen försvinner segmentet på stenarna och man får mer fäste men man måste gå sakta ! Började fiska med en Dyret #14 oliv , brunt hackel och bommade samt tappade några innan jag fick en liten harr. Alla fick fisk innan lunch som vi intog tillsammans för att sedan ta en längre promenad nedströms.

Värmen återvänder så sakteliga till kroppen efter att ha gått ca. 1km neråt älven , här flyter det lite lugnare och det ser lovande ut när man ”läser” vattnet. Solen har nått lite högre på höst himmelen och inramningen av de färggranna träden är fröjd för ögat ! När man tror sig höra ett vak blir alla sinnen på helspänn , man försöker lyssna mer (hur nu det ska gå till) och ögonen spärras upp maximalt. Det är ingen jämn spegelblank yta utan en ström med speglar som ändrar form och får tafsen att fastna , ryckas hit och dit så det gäller att lägga ut linan i S-kurvor för att skapa så mycket flyt tid som möjligt innan det börjar stripa efter flugan. Jag fiskar fortfarande med Dyret och får påslag snett nedströms , bommar troligen samma fisk 6 ggr innan jag lyckas kroka och nu får jag syn på flera vak ! Plötsligt från ingenstans börjar det försiktigt vaka men jag ser inga insekter på ytan lr i luften så jag bestämmer mig för att knyta på min olivgröna klinkhammer #14 vilken fungerade bra i Österdalälven för någon

vecka sedan. Det blir mest snett nedströms fiske med höga stopp av spöet så det slår tillbaka lite och faller ner ned med tafsen nästan i en hög och inom ett tidsspann på ca. 1 timme (runt 14:30) stiger harren obönhörligt. Men det är inga brutala hugg utan små försiktiga ringar och oftast bommar jag , men innan det upphör har jag fått 7 st och den största är 35 cm.

Vi vandrar åter till slogboden och gör några försök där men klockan närmar sig 17 och det verkar vara stopp , en kort dag men med trevligt sällskap och hit kommer jag nog åter då jag har lika långt hit som till Älvdalen 🙂 Nu har jag nått 40 fiske dagar i rinnande vatten och ett tiotal i sjöarna hemmakring men känner jag mig mätt ? Nä inte då , kommer det någon lite varmare dag med uppehåll så står man nog där igen 😉

Lämna en kommentar