Dynggrav 10/9

Idag blev det en tur till Mora igen och nu på den norra sidan av älven vid Alderängarnas Naturreservat. Första gången jag fiskar från det hållet och inte sista men tyvärr hade det släppts på ordentligt med vatten i Åsen , ca 100 kubik !! Strömmen gick fort och älven var rejält strid så vi fick leta efter ställen där det var lite lugnare flyt och det fanns faktiskt sådana. Fick 2 fiskar före lunch och det på en stripande Dyret förstås 😉 Åt lite soppa och kokade kaffe vid elden , det ligger en verkligt fin slogbod här ! Provade många ställen men vi såg inga vak , hade ett påslag innan jag beslöt att prova ett parti jag fiskat tidigare. Vadade ut till knäna och hörde plötsligt ett vak , fick syn på fler vak och hade en stigning på Dyret innan jag knöt på en klinkhammer #14

Plötsligt fick jag fisk på var och vartannat kast !! 6 st harrar innan jag provade en rosa variant och 2 harr tog den oxå , jag knöt på en lila klinkis och direkt en till men sen var det stopp !! Jag gick tillbaka till den oliv färgade men inget hände och det hade slutat vaka så det berodde nog inte på flugan !? Fiskarna låg mellan 20-30 cm men det var roligt ändå 🙂 Sen tog jag en paus och gav hundarna lite mat samt provade lite utanför slogboden men det gav inget resultat. Vandrade tillbaka till stället jag fått fisk tidigare på och med samma fluga , det var en djupränna mellan strömmen mot land och det snabbare vattnet utanför och där gick strömmen betydligt långsammare och jag placerade min klinkhammer där. Flugan flöt saktare än fluglinan men plötsligt försvann den i en virvel och jag fick en harr på 35 , nytt utlägg och samma sak !!! Nästa var 37 cm 🙂 men sen var det stopp och vad gjorde det jag otroligt nöjd att få så många och 2 skapliga harrar med dom här förutsättningarna !! Nu lovar jag att inte fiska förrän på lördag i Glomma 😀

Lämna en kommentar