2/9 Dynggrav

Då jag fick rapport om lågt vattenstånd och vädret såg lovande ut så tog jag en tur till Mora över dagen. Som vanligt kläckte det väldigt dåligt och sparsamt med vak givetvis ! Började fiska utanför vändplatsen och använde först en Dyret #16 men då jag hade problem att se den i strömmen så bytte jag till #12 , fick 3-4 st och bommade flera påslag. Ett konstigt ljus och glittrande vatten gjorde fisket svårt , tog en lättare lunch och gick ner utanför slogboden och tappade en finare fisk , bommade även här något påslag ! Bestämde mig för att vandra ner till sträckan längst ner i älven och då jag genade genom skogen sprang jag på en rejäl samling av kantareller och håven kom till användning 🙂

Väl framme möttes jag av samma konstiga blänk på älven och att se dom vak jag hörde var väldigt svårt ! Plötsligt hör jag ett lite större plask ovanför mig och jag står och fokuserar åt det hållet en stund , då får jag äntligen syn på den och efter några kast snett uppströms sveps flugan bort av en grå skepnad och jag får trötta ut den rejält så jag kan få in den på grundare vatten. En riktigt fin höst harr på 41 cm 🙂

Sedan börjar det mullra både framför och bakom oss och då Daiwa inte är förtjust i åska så knallar vi tillbaka till bilen. Men regnet uteblir och jag beslutar mig för att gå uppströms och fiska utanför ön. Då kommer en utter glidande mot strömmen och jag står säkert i 10 minuter och betraktar den när den dyker efter fisk ! Sedan gör jag ett kort försök vid ön men varken ser lr känner något och när ett nytt oväder är på väg att rulla in bestämmer jag mig för att packa ihop och dra hemåt. Det kan hända att det blir någon mer tur hit innan vi slår igen för säsongen 🙂

Lämna en kommentar