Saxnäs 23-26/7

Efter en storslagen helikopter resa på 7 minuter landade vi vid ån. Bara för att sakna min väska med alla kläder 😦 som tur var fick vi mobil kontakt och ringde dom , frågade om dom kunde svänga förbi om dom hade någon mer flygning i närheten? Tyvärr men det kanske gick att ordna , var ligger den då ? Troligen i baksätet på Volvon och nyckeln lämnade vi kvar i ett förvaringsskåp. Nåja vi hade hyrt ett tipitält på Fiskecentrum i Saxnäs så vi packade upp och märkte genast att det fattades pinnar till snörena samt att drag kedjan var trasig 😦 En stor besvikelse men som tur var hade vi ett bra väder utan regn och kraftig vind) Vi fick för övrigt tillbaka pengarna)

Jag hade köpt en tarp på 3×3 meter där vi kunde förvara alla väskor och tur var det för i tältet fick de inte plats 😀 Efter att vi ställt ordning på campen och ätit sill lunch delade vi på oss och jag Lennart gick nedströms.

Började fiska med en oliv Dyret#14 (flugan kom att fånga otroligt med fisk för oss alla) och hade upp några mindre fiskar utan att kroka dom. 300 meter nedströms kom vi till en nacke som var uppdelad i två stryk och Lennart började på den ena medans jag gick på grunt vatten till den bortre. Det tog inte många utlägg innan det plaskade till rejält och krokningen satt , öringen stack tack å lov uppströms och den kändes tung ! Sen ropade Lennart och frågade om han skulle komma och assistera , jag var lite tveksam först men när den bar iväg ner på den andra nacken så sa jag att det var nog lika bra ! In bland en massa stenar och det kändes som den satt fast men så kom den loss och for ut på nacken igen. Men bara för att tvärvända och in på grundare vatten bland ännu mer sten samt att där stod Lennart redo med håven. Den snodde ett helt varv runt honom och med bara tafsen ute sprang jag efter 🙂 det måste varit en syn för gudarna ! Men ner i håven gled den till slut 47 cm och 1,3kg glänsande guld !!!

När vi sen vadade tillbaka halkade jag och med midjevadare satt jag mig på botten och hann få in lite vatten. Typiskt när man inte hade något ombyte med sig ! Vi fortsatte att utforska vår sträcka med fina sel och långa lugna stryk där man såg öringen. Framåt kvällen blev jag lite kall och drog mig tillbaka till lägret och efter en stund kom Artic air med en liten helikopter och lämnade av min väska 🙂 Vilken service , en stor eloge !!! Ombyte följde och grabbarna kom åter , lunch på färsk pasta och pesto intogs innan vi gick neråt tillsammans ! Jag tog Uffe med mig till en plats där jag sight fiskat på en större öring tidigare och den gick kvar så vi turades om att kasta med en diverse byten av flugor , jag hade en stigning men drog bom !

Tog en vända neråt och tappade en fisk innan jag kom tillbaka till Uffe som gett upp. Alldeles ovan honom stod Peter med en och ibland två steady öringar i en strömkant. Jag har skiftat flugor hur många gånger som helst nu och nu ger jag upp , kan inte byta på grund av all mygg och knott ,sa han !!! Nu får du försöka säger han och med en svart och lila superpuppa #16 (några byten senare) lägger jag ut och upp kommer nosen så sakta och fint och min fluga försvinner i gapet ! 48 cm öring vägandes 1,4 kg 🙂

Vilken start på första dagen !!! Dag 2 får jag på samma plats en öring på 49cm och som väger lika mycket , den var bra mycket kräsnare och det behövdes x-antal flugbyte med byte av tafspets (vi fiskade uteslutande på 0,16) innan den tog en gul/svart superpuppa #18

Vi har otrolig tur med vädret , lätt vind dagtid som slutar helt klockan 20 första dagen och runt 18-19 de andra dagarna. Inga gigantiska kläckningar , mest Baetis syns till och några större dagsländor och på kvällen lite nattsländor. Öringen verkar mest gå i ytan och plocka puppor samt nymfer så man blir överraskad när det plötsligt smäller till på Dyret ute i strömmen ! Som sista dagen då jag börjar fiska en pool nedströms lägret och får ett brutalt påslag och fisken rusar ut mot den hårda strömmen och ner bakom några stenar under vattnet , plötsligt blir det tomt……tafsen kommer utan fluga ! Avskavd mot sten 😦 Men när man lite senare får en på 800g och en på kilot är allt glömt ! När jag drillar den mindre av dom efter land kommer en större fisk ut och försöker köra bort den , simmandes i strömmen försöker den troligen mota bort min fisk från sin ståndplats! En rolig syn 🙂 Nu återstår bara en kvälls fiske och jag + Peter bestämmer oss för att gå ett par kilometer uppåt ån till ett ställe där han varit kvällen före och upplevt en vak fest. Vi äter öring filé med färskpotatis innan vi ger oss iväg och det blir en svettig promenad i värmen !! Väl framme måste vi skifta kläder på överkroppen och under tiden ser vi försiktiga vak….men efter lite fiske får jag några mindre och det känns som det är mest smått så jag beslutar mig för att fiska mig sakta nedströms. Öringen går långt ut och det är max kast som gäller , får hjälp av strömmen som drar Dyret mot bortre sidan och den försvinner i ett större plask ! Bärgar en på 700g å släpper tillbaka , fiskar sakta av strömmen men vaken börjar avta. Får stort trassel på tafsen och lyckas med konststycket att ståendes i en halvmeter djupt vatten sticka in nålen och limma på en ny taperad 15″ tafs. Väl klar kommer Peter och nu har det lugnat ner sig betydligt med vak så vi beslutar att sätta oss på land och avnjuta en god öl.

När vi sätter oss ser vi det första större vaket , och så ett till och ett till ! Fler större öringar går omkring och gör head and tail vak !! Det blir en halsning av ölen för man vet inte hur länge det håller i sig. Vi fiskar en ganska smal nacke med öring inom bra avstånd och Peter får börja då han saknar en ”gris” på kontot 😉 (Dagen före fick Lennart en på 49cm exakt här) Någon Dyret tar dom här inte , stigning på superpuppa har vi bägge men ingen krokning och efter 1 timmes fiske knyter jag på min variant på ismopuppan (foam kropp , cdc och 2 ben av bling #14) och efter några kast sveps den ner i djupet , öringen är tung och svår att få in men utan några långa rusningar och innan jag ser stjärtspolen tror jag inte att den är så stor men nu går pulsen upp !!!! Får in den på lungt vatten och ner i håven (glad att jag köpte en stor mclean håv) !! Stort huvud 58cm lång och vägandes 1,7kg , vilken glädje och vilket avslut på resan !!!

Exakt vid midnatt tog den , hade den varit i bättre kondition hade den säkerligen vägt över 2kg men vad gör det ! Jag har under de här 8 dagarna i Saxnäs fått 10 öringar över kilot och upplevt det bästa fisket någonsin, personligen !! Jag kanske får det att framstå som lätt att fiska här men fråga min kompisar så får ni en helt annan bild !! Förutom fiskar under 35 vilket var ett tiotal så fick jag här denna stigande skala 40,41,44,46,47,48,49,58 och alla utom de 3 största på Dyret !! Nu ska jag smälta detta i 14 dagar för sen åka till Saxnäs igen 🙂

En tanke på “Saxnäs 23-26/7

Lämna en kommentar