Fulan 1-3/7

Det var ett par år sen jag åkte upp till Mörkret och hälsade på. Nu var älvens nivå perfekt och trots elaka byvindar varje dag så fanns det tillfällen då det var spegelblankt! För Oskar var det första gången och redan de 2 timmar vi kvälls fiskade gav mersmak 🙂 Iklädd ett linsnät (för makalöst med knott och mygg så är det ett måste) hann vi med att dra några fiskar, mest öring glädjande nog!

Dag 2 bytte vi plats och redan klockan 10 såg vi de första ringarna sprida sig på älven. Med en lite oliv Dyret #16 på sedan kvällen före började vi kroka fisk och när det senare började kläcka Danica och Baetis så knöt vi på dagsländor. Fick en hel del harr med topp på 8 hg samt öring på 5 hg.

Sen kom Lennart och fisket rullade på med huggvillig fisk och kläckningar fram till 18:00 då vi beslöt oss för att åka och äta för att sen avsluta några kilometer nedströms stugan. Några fiskar lyckades vi lura där oxå men då temperaturen sjönk drastiskt så minskade vaken och 22 gav vi oss.

Sista dagen tog jag och Lennart oss en tur 2,5 mil nedströms för att prova fisket runt Glitterhällarna men då det säkert var minst 8 år sen jag var där så parkerade vi fel och efter en promenad genom skogen kom vi fram till älven ca.2km uppströms. Men det blev en fin vandring efter en lugnflytande älv !

Hit kan jag verkligen tänka mig att gå igen , vi såg några riktigt fina vak och hade det inte varit en byvind till och från så hade det nog blivit riktigt bra. Dagsländor kom så fort vinden försvann men inga steady fiskar kom igång så vi hamnade till slut vid hällarna där vi åt lunch. Beslöt att åka dit vi var igår och spendera de sista fiske timmarna där. Oskar kom med och vi spred ut oss , efter en stund hördes ett rop och senare berättade Oskar att han tappat en riktigt stor harr 😦 Det var riktigt glädjande att se all öring vi fick , trots att de inte var så stora så finns en bra återväxt ! Här kan man faktiskt ha ett roligt fiske när vattennivån är den rätta, nu var det bara temperaturen som var ett minus (och vinden förstås) då den sjönk ner till +4-5 på natten så påverkade det förstås nattsländorna. Nu samlar jag ihop mig och gör lite persedelvård inför Saxnäs , tvättat 2 par vadare samt gore tex jackan. Otroligt spännande blir det 🙂

Lämna en kommentar