Rena 6/7-9/7 

Bra nivå och skapliga dagslände kläckningar med flera olika sorters sländor ! Tappade 3 öringar på eftermiddagen men fick en 8 hg öring på samma caddis som i Älvdalen 🙂 Mer vak på kvällen men svårare att få dom att stiga på flugan , gigantisk kläckning av nattsländor och mycket vak , Göran drog en harr på 2 kg strax innan midnatt!! 

Dag 2 började med ett par timmars fiske runt lunch och trots en stundtals frisk vind kläckte och vakade det skapligt ! Mest öring i farten till att börja med och dom gick ju att lura med flugan , fick 1 mindre och tappade ett par ! Sen kom harren igång och då blev det svårare som vanligt :/ På kvällen blev det en drift tur med kajaken ca 1 mil nedströms med fiske på lite andra ställen , mest harr på dagslända innan det blev om inte värre kläckning av nattsländor igen !!! Sjukt!! Men det tog tag innan det började vaka på allvar och jag landade en harr på 1,5 kg !! Brun Dyret #12 🙂 spanade efter öring men inga större visade sig och nu vid 01:00 har det stagnerat rejält!! Lite sömn och på det igen 🙂 

Dag 3 En av de bästa vak perioderna någonsin för mig idag , så mycket stor harr som äter över hela älven är verkligen en upplevelse !! Jag gick ut och kastade från vattnet och fick 5 harr och tappade flera , där den minsta vägde 8 hg och den största 1,2 kg  🙂 Fick tvinga mig att sluta efter 2 timmar för middag . En liten nattis med olivgrön quill kropp med cdc vinge #20 fungerade bäst ! Efter maten hade vi bestämt oss för att drifta samma sträcka som dagen före och nu fick man tvinga sig att inte fiska för att komma någonstans överhuvudtaget !! Det vakade överallt !! Mest harr och sik och jag ignorerade allt. Väl nere på sträckan som Tobbe fick 2 öringar igår  (1,2 + 1,6) blev natten lång ! Vi väntar på att det ska hända något , sittandes i gräset cirka 2 timmar !! Först klockan 23 vakar det lite men inte som dagen före , kanske spelar det in att det blåser nordan vind ? Jag blir kvar till halv ett och får en öring på ca halvkilot men det är allt :/ Driftar ner till Hansberget där vi har bilen och lastar på Tobbes kajak och lämnar våra för att avsluta där imorgon.

Dag 4 Kommer ner till våra kajaker vid 10 tiden och ser att det är fullt race i älven redan 🙂 Fullt med dagsländor och vak överallt !! Glider över på andra sidan och ankrar upp vid fler aktiva fiskar , på med den lilla nattsländan från igår. Provar på en lite mindre harr först och den tar på första utlägget, 7 hg ! Har sett en större mot land som jag till slut får att stiga på flugan och efter en stund håvar jag ännu en på 1,5 kg !!! Alltså harren här håller en grym medelvikt, får några till varav en på 1,1 !! Men det som sitter kvar i minnet  är när jag kommer fram till en plats där jag ser att det simmar runt en öring i vågorna och tar något med brutala plask….jag lägger mig ca 15-20 meter rakt nedströms och med vinden i ryggen får jag lätt dit flugan flera gånger !! Först har jag på en stor caddis, plask och jag drar bom , kastar ett otal gånger men inget händer. Byter till en brun Dyret #12 och väntar lite. Ser den gå upp i ytan , stor siluett, säkert upp mot 2 kilo !! Frossa…lägger ett långt kast och plask , bom igen !! Fan, strömmen är snabb och jag måste ta hem fortare , när den vakar igen är jag snabb ut och tar hem fort och när det brutala plasket bryter ytan är jag på hugget!! Ser det stora huvudet och siluetten på en guldfärgad öring som försvinner med tafs och fluga 😦 Spännande var det att bara ha chansen på en stor fisk och i det stora hela är jag jättenöjd med fisket! Grymma vak perioder , upplevelsen med dom massiva nattslände kläckningarna var nästan äckligt groteskt !! Ingen brist på föda här inte !!

2 tankar om “Rena 6/7-9/7 

Lämna en kommentar